Silmäsairaala Silmien Klinikka aloitti ensimmäisenä Suomessa Rayner Galaxy -tekomykiöllä tehtävät linssileikkaukset lokakuussa 2024 ja on nyt käyttänyt linssiä noin vuoden ajan. Galaxy tekomykiön ainutlaatuisuus piilee siinä, että linssi antaa täyden näköalueen läheltä kauas ilman hämäränäön menetystä ja minimaalisin haloefektein. Silmäkirurgi Ossi Kaijanen on tehnyt linssistä tutkimustyötä alusta asti, ja hänen tekemät tutkimustulokset julkaistiin maailman laajuisessa silmäkirurgien ESCRS kongressissa Kööpenhaminassa syyskuussa 2025. Tässä julkaisussa käydään tutkimusdataa sekä asiakaskokemuksia lävitse tarkemmin.
Silmäsairaala Silmien Klinikalla tieteellisesti kerätty data – miten asiakas näkee kuukauden päästä Galaxy-linssillä tehdyn leikkauksen jälkeen ilman silmälaseja? Data kerätty leikkauksen jälkitarkastuksista lokakuu 2024 – elokuu 2025 välillä.
Jotta säilytämme tieteellisen näkökulman, julkaisemme datan sen alkuperäisessä muodossa. Lähdetään tutkimaan kuvaajaa ja sen osoittamia tuloksia.

Näöntarkkuus kuukausi leikkauksen jälkeen – otanta 163 leikkausta
Kuvaajassa arvo 0.00 tarkoittaa kansankielellä ”normaalia näköä”. Mitä enemmän arvo on miinuksella, sitä parempi on kaukonäkö verrattuna normaaliin. Lähinäkö on parhaimmillaan 0.00 eikä voi mennä miinukselle. Sarakearvojen viereen on merkitty apunumerot 0.8, 1.0, 1.25 ja 1.6, joilla voidaan simuloida samoja tuloksia E-taulussa (se, millä optikko/lääkäri mittaa näöntarkkuutta). Lähinäkö ei voi olla tällä skaalalla yli 1.0.
Nopeasti voidaan todeta samaa kuin aikaisemmassa tutkimuksessa, että Galaxy-linssin avulla saavutetaan erittäin hyvät näöntarkkuudet kaikille etäisyyksille. Lasikorjauksella leikkauksen jälkeen ei juuri voida parantaa näköä. Lähinäkö on tasolla, jolla voi lukea 40 cm päästä säilyketölkissä olevat tekstit, ja kaukonäkö on hieman normaalia parempi. Kokemuksemme mukaan asiakkaan kaukonäkö kehittyy hitaammin kuin lähinäkö. Kaukonäkö saattaa toisilla asiakkailla kehittyä jopa puolikin vuotta.
Näöntarkkuuden lisäksi Galaxy-linssin ominaisuuksiin kuuluu, että hämäränäkö ei huonone leikkauksen jälkeen. Galaxy-linssillä tehdyn linssileikkauksen jälkeen voi todistetusti esimerkiksi lukea kirjaa niukkavaloisissa olosuhteissa. Asiakkaat ovat myös raportoineet, että haloefektit ovat vähentyneet jo kuukauden kuluttua leikkauksesta verrattuna ensimmäisiin viikkoihin. Haloefektejä silti toisille jää pidemmäksi aikaa, mutta harvemmin kuin muilla linsseillä, joita olemme käyttäneet. Kaikilla linsseillä haloefektit katoavat pikku hiljaa aivojen neuroadaptaation mukana (niin sanotusti aivot tottuvat niihin).
Miten taulukkoa luetaan?
- Otanta: 163 leikattua asiakasta
- Tulokset: 1 kuukausi leikkauksen jälkeen
Selitykset näille kirjainlyhenteille:
- UDVA: Kaukonäöntarkkuus ilman silmälasikorjausta
- CDVA: Kaukonäöntarkkuus silmälasikorjauksella
- UIVA (60 cm): Keskinäöntarkkuus 60 cm päähän ilman silmälasikorjausta
- DCIVA (60 cm): Keskinäöntarkkuus 60 cm päähän silmälasikorjauksella
- UNVA (40 cm): Lähinäöntarkkuus 40 cm päähän ilman silmälasikorjausta
- DCNVA (40 cm): Lähinäöntarkkuus 40 cm päähän silmälasikorjauksella
Asiakkaan kokemukset – RayPro laadunvalvontajärjestelmän kautta kerätty asiakasdata
Silmäsairaala Silmien Klinikalla käytämme RayPro-nimistä laadunvalvontajärjestelmää, joka lähettää jokaiselle leikatulle asiakkaalle kyselyn leikkauskokemuksesta. Kyselyyn vastataan anonyymisti. Kysely lähetetään useamman kerran: viikko leikkauksesta, kuukausi leikkauksesta, kolme kuukautta leikkauksesta, vuosi leikkauksesta ja kolme vuotta leikkauksesta. Vastaamisprosentti on alkuun noin 70 %, mutta vastaaminen vähenee ajan myötä. Asiakaskokemus on myös tärkeä mittari tieteellisen datan rinnalla, sillä asiakkaan kokemus on loppupeleissä se ratkaisevin tekijä asiakastyytyväisyyteen.
Kuukausi leikkauksen jälkeen: Riippumattomuus silmälaseista eri etäisyyksille

Data on kerätty välillä lokakuu 2024 – syyskuu 2025 ja vastauksia olemme saaneet yhteensä 213 kappaletta. Vastauksia on enemmän kuin tutkittua dataa, sillä osa asiakkaistamme ei ole käynyt vielä leikkauksen jälkitarkastuksessa. Galaxy-linssejä on kahdenlaisia: hajataiton korjaavia ja ei hajataiton korjaavia. Molemmat käsitellään laadunvalvontajärjestelmässä erikseen.
Tulokset ovat samansuuntaisia kuin aikaisempi tutkimus pienemmällä otannalla. Suurin osa asiakkaista kokee, että lähinäkö on kehittynyt hyvin. Kauko- ja keskinäkö ei kaikilla ole saavuttanut vielä huippuaan kuukauden jälkeen leikkauksesta. Tämä tukee kokemustamme siitä, että kaukonäön kehittyminen Galaxy-linssillä vie enemmän aikaa; aivot vaativat siihen enemmän tottumista. Osa asiakkaistamme on nähnyt silmälaseilla kauas äärimmäisen hyvin, ja linssileikkauksen jälkeen samaan näöntarkkuuteen ei olla päästy. Täten asiakas voi kokea kaukonäön alkuun ”huonoksi”. Leikkauksen esitutkimuksessa käymme todella tarkasti lävitse, mitä leikkauksella voidaan saavuttaa ja mikä näöntarkkuus leikkauksella voidaan saavuttaa.
Kokemuksemme mukaan myös leikkausajankohdalla on hieman vaikutusta asiakastyytyväisyyteen ensimmäisien kuukausien aikana. Esimerkiksi talvella (pimeä aika) asiakas saattaa linssileikkauksen jälkeen kokea, että halot ja näköhäiriöt ovat alkuun voimakkaampia. Samoten myös kuivasilmäisyysoireet, jotka voivat sumentaa näköä ajoittain. Nämä tasaantuvat ajan myötä.
Toisinaan parantuminen ei tapahdu odotusten mukaisesti, jolloin näöntarkkuutta voidaan korjata laseroinnilla tai lisälinssillä, jotta haluttu lopputulos saavutetaan. On hyvä myös muistaa, että parantuminen on jokaisella yksilöllistä, eikä toipumisprosesseja kannata vertailla liikaa muiden leikattujen kanssa. Kokonaisuudessaan toipumiseen on hyvä varata malttia ja kärsivällisyyttä puolikin vuotta, vaikka suurin osa parantumisesta tapahtuu jo muutamassa päivässä leikkauksen jälkeen.
Vertailu muiden valmistajien linssityyppeihin

Silmäkirurgien ESCRS kongressissa Kööpenhaminassa (vuosi 2025) julkaistiin myös vertailevaa dataa muiden linssivalmistajien markkinoilla oleviin linsseihin. Hygieniasyiden vuoksi emme mainitse niitä tässä datassa nimillä. Linssi 1 edustaa klassista moniteholinssiä ja linssi 2 syväterävää moniteholinssiä, jotka ovat myös sairaalassamme käytössä. Nopeasti nähdään, että Galaxy on toiminnoiltaan saanut parhaat tulokset siitä, kuinka hyvin se tarjoaa asiakkaalle riippumattomuutta silmälaseista. Varsinkin lähi- ja keskietäisyyksillä se on näitä kahta linssiä parempi. Kaukonäön suhteen Galaxy antaa samat ominaisuudet kuin klassinen moniteholinssi. Syväterävä linssi – mikä on suunniteltu nimenomaan erinomaiseen kaukonäön tarpeisiin – koetaan hitusen paremmaksi kaukonäön suhteen. Syväterävä linssi tosin monesti vaatii lähietäisyyksille vielä lukulasin. Datasta huolimatta valitsemme sopivan linssin aina yksilöllisesti, asiakkaan tarpeiden mukaan! Meidän valikoimastamme löytyy Galaxyn lisäksi myös klassinen moniteholinssi sekä syväterävä linssi.
Asiakastyytyväisyys valittua linssiä kohtaan

Kerätyn asiakaskokemuksen mukaan Galaxy-linssiin ollaan kokonaisuudessaan hieman tyytyväisempiä kuin klassiseen moniteholinssiin. Syväterävä linssin tyytyväisyys ei ole niin korkea, koska linssin kanssa useimmiten tarvitaan vielä lukulasit. Pieni ero klassiseen moniteholinssiin voi syntyä siitä, että asiakkaan hämäränäkö pysyy hyvänä Galaxy-linssillä tehdyn linssileikkauksen jälkeen. Toisaalta tyytyväisyyttä voi osaltaan laskea se, että Galaxy-linssillä kaukonäön kehittyminen vie enemmän aikaa kuin klassisella moniteholinssillä ja syväterävällä linssillä.
Tyytyväisyys sairaalaamme

Asiakkaamme ovat arvioineet toimintaamme numeroasteikolla 0–10. Kuten myös aikaisemmissa tuloksissa kyselyyn vastanneet leikatut asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä ja antaneet meille arvosanan 9 tai 10. Uskomme, että hyvät arviot johtuvat meidän hyvästä palvelusta, asiantuntevasta henkilökunnasta, tarkasta hoitoprosessista sekä rehellisestä otteestamme, mitä silmäleikkauksella voidaan saavuttaa ja mitä ei. Pyrimme jatkuvasti kehittämään toimintaamme asiakaspalautteen pohjalta ja tarjoamaan alueen parasta hoitoa ja palvelua kaikille asiakkaillemme.

Kokonaistyytyväisyys Silmäsairaala Silmien Klinikan toimintaan, sijaintiin, tiloihin ja henkilökuntaan on 96 %. Tämä tarkoittaa, että suurin osa kyselyyn vastanneista asiakkaista on antanut arvosanan 9 tai 10, mutta joukossa on myös muutama 8.
Tervetuloa Silmäsairaala Silmien Klinikalle
Jatkamme edelleen tutkimusdatan keruuta ja analysointia. Mikäli haluat kuulla lisää meidän vastaanotto- ja leikkaustoiminnastamme, otathan rohkeasti yhteyttä! 😊 Mikäli sinulla on lisää tarkentavia kysymyksiä tutkimustuloksista, laitathan viestiä meidän info-sähköpostiin, josta ne ohjataan vastattavaksi leikkaavalle kirurgille. Voit myös soittaa meille, jolloin jätämme soittopyynnön.
puh. 050 322 3489
info@silmien.fi